Τρίτη 7 Ιουνίου 2016

Πωλ Γκωγκέν, σημαντικός Γάλλος ζωγράφος

Γεννήθηκε ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ το 1848 στο Παρίσι. Υπήρξε σημαντικός εκπρόσωπος του μεταϊμπρεσσιονισμού, θεωρείται δε σήμερα ένας από τους μείζονες ζωγράφους όλων των εποχών. Τα έργα του ξεχωρίζουν για τον έντονο συμβολισμό τους και τον πολλές φορές θρησκευτικό χαρακτήρα τους, εμφανώς επηρεασμένα από τον πολιτισμό των ιθαγενών της Πολυνησίας. 
Paul Gauguin 103.jpg

Ο Πωλ Γκωγκέν (γαλλικά: Eugène Henri Paul Gauguin, Παρίσι, 7 Ιουνίου 1848 – Νήσοι Μαρκέζας, 8 Μαΐου 1903) ήταν σημαντικός Γάλλος ζωγράφος, εκπρόσωπος του ρεύματος του μεταϊμπρεσιονισμού και έντονα πειραματικός καλλιτέχνης που επηρέασε τα ρεύματα της μοντέρνας τέχνης. Θεωρείται σήμερα ένας από τους μείζονες ζωγράφους όλων των εποχών.

Ζωή και έργο
Ο Γκωγκέν, με καταγωγή από Ισπανούς αποίκους στη Λατινική Αμερική, γεννήθηκε στο Παρίσι αλλά πέρασε τα παιδικά του χρόνια στην πρωτεύουσα του Περού, Λίμα. Σπούδασε στην Ορλεάνη της Γαλλίας και αμέσως μετά ταξίδεψε ανά τον κόσμο με εμπορικά πλοία και αργότερα με το Γαλλικό Ναυτικό για ένα διάστημα περίπου έξι ετών. Επέστρεψε στη Γαλλία το 1870, όπου και εργάστηκε ως βοηθός χρηματιστή. Παράλληλα με αυτή την ιδιότητά του, ο Γκωγκέν περνούσε μέρος του χρόνου του ζωγραφίζοντας με τον Καμίλ Πισαρό και τον Πωλ Σεζάν. Αν και οι πρώτες προσπάθειές του ήταν αδέξιες, σημείωσε σταδιακά αξιοσημείωτη πρόοδο. Την περίοδο 1876–1886, ο Γκωγκέν βρίσκονταν σε επαφή με τους ιμπρεσιονιστές καλλιτέχνες και συμμετείχε με έργα του στις εκθέσεις τους.

Το 1884 μετακόμισε με την οικογένειά του στην Κοπεγχάγη, όπου προσπάθησε να ακολουθήσει, χωρίς όμως επιτυχία, επαγγελματική σταδιοδρομία στις επιχειρήσεις. Τελικά, επέστρεψε στο Παρίσι το 1885, αφήνοντας την οικογένειά του στη Δανία και αποφασισμένος να αφοσιωθεί ολοκληρωτικά στη ζωγραφική. Χωρίς επαρκείς πόρους επιβίωσης, η σύζυγος και τα παιδιά του επέστρεψαν στην οικογένειά της.

Την περίοδο 1886–1891, ο Γκωγκέν έζησε κυρίως στην περιοχή της Βρετάνης, όπου ζούσαν επίσης αρκετοί πειραματικοί ζωγράφοι που εντάσσονται συχνά στη λεγόμενη «Σχολή της Pont-Aven». Επηρεασμένος από τον ζωγράφο Εμίλ Μπερνάρ, ο Γκωγκέν μετάβαλε σημαντικά το ύφος της ζωγραφικής του. Τα κύρια χαρακτηριστικά γνωρίσματα της ζωγραφικής του έγιναν η χρήση μεγάλων επιφανειών και έντονων χρωμάτων. Ο Γκωγκέν δήλωνε πλέον απογοητευμένος από τον ιμπρεσιονισμό και στράφηκε περισσότερο στην αφρικανική τέχνη και την τέχνη της Ασίας. Παράλληλα γύρω στο 1888, ήρθε σε επαφή με το έργο του Βίνσεντ βαν Γκογκ, έργο το οποίο αναγνώρισε ως ιδιαίτερα σημαντικό, και συνδέθηκε φιλικά μαζί του, τόσο ώστε να συγκατοικήσουν για 2 μήνες στην Αρλ. Εξαιτίας όμως της κατάθλιψης από την οποία έπασχαν αμφότεροι, η συγκατοίκηση αυτή κατέληξε σε έντονη διαμάχη μεταξύ τους με αποτέλεσμα ο βαν Γκογκ να κόψει μέρος του αριστερού αυτιού του, αφού προηγουμένως είχε απειλήσει να σκοτώσει τον Γκωγκέν.

Σε κακή ψυχολογική κατάσταση, ο Γκωγκέν εγκατέλειψε την Ευρώπη το 1891, για να ταξιδέψει στην Πολυνησία. Αρχικά εγκαταστάθηκε στην Ταϊτή και αργότερα στις νήσους Μαρκέζας. Εκεί πέρασε σχεδόν όλη την υπόλοιπη ζωή του, πραγματοποιώντας μόνο μία μόνον επίσκεψη στην Γαλλία. Τα έργα της περιόδου αυτής θεωρούνται ίσως τα καλύτερα δείγματα της εργασίας του και ξεχωρίζουν για τον έντονο συμβολισμό τους και τον πολλές φορές θρησκευτικό χαρακτήρα τους, εμφανώς επηρεασμένα από τον πολιτισμό των ιθαγενών της Πολυνησίας. Το σύνολο του έργου του Γκωγκέν και κυρίως οι πειραματισμοί του γύρω από τη χρήση των χρωμάτων, θεωρείται πως επηρέασε σημαντικά τα καλλιτεχνικά ρεύματα του 20ού αιώνα και ειδικότερα τον φωβισμό.

Οι πίνακες του Γκωγκέν ανέρχονται σε εκατοντάδες.

Paul Gauguin 106.jpg

Paul Gauguin 107.jpg

Paul Gauguin 030.jpg

Paul Gauguin 092.jpg

Paul Gauguin 137.jpg

Paul Gauguin 044.jpg

Έργα
  • Στα μάνγκος , 1887, Άμστερνταμ, Μουσείο Βαν Γκογκ
  • Ο Βαν Γκογκ ζωγραφίζοντας ηλιοτρόπια, 1888, Άμστερνταμ, Μουσείο Βαν Γκογκ
  • Τέσσερις γυναίκες της Βρετάννης, 1888, Μόναχο, Νέα Πινακοθήκη
  • Ο χορός των μικρών κοριτσιών της Βρετάννης, 1888, Ουάσινγκτον, Εθνική Πινακοθήκη
  • Αρλεζιάνες, 1888, Σικάγο, Art Institute
  • Η ωραία Ανζέλ, 1889, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
  • Αυτοπροσωπογραφία με τον κίτρινο Χριστό, 1889, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
  • Αυτοπροσωπογραφία με φωτοστέφανο, 1889, Ουάσινγκτον, Εθνική Πινακοθήκη
  • Γυναίκες της Ταϊτής, 1891, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
  • Arearea, 1891, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
  • Vahine no te tiare (Γυναίκα με λουλούδι), 1891, Κοπεγχάγη, Ny Carlsberg Glyptotek
  • Piti Teina (Δυο αδελφές), 1892, Αγία Πετρούπολη, Ερμιτάζ
  • Χωρικές της Βρετάνης, 1894, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
  • Nave nave moe (Ιερή πηγή, γλυκά όνειρα), 1894, Αγία Πετρούπολη, Ερμιτάζ
  • Σκηνή της ταϊτινής ζωής, 1894, Αγία Πετρούπολη, Ερμιτάζ
  • Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;, 1897, Βοστώνη, Μουσείο Καλών Τεχνών
  • Το άσπρο άλογο, 1898, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
  • Τρεις Ταϊτινές σε κίτρινο φόντο, 1899, Αγία Πετρούπολη, Ερμιτάζ
  • Τα στήθη με τα κόκκινα λουλούδια, 1899, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης (Νέα Υόρκη)
  • Και το χρυσάφι των κορμιών τους, 1901, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
  • Oviri, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
  • Ανθρωπόμορφο δοχείο, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
ΠΗΓΗ: https://el.wikipedia.org

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

αβαγνον