Πέμπτη 5 Μαρτίου 2015

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Antonio Allegri Corregio, ο πιο σύγχρονος και τολμηρός προάγγελος της Αναγέννησης

"Έφυγε" ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ το 1534.
Το πιο μνημειώδες και επαναστατικό έργο του Ιταλού ζωγράφου, ήταν ο τοιχογραφικός διάκοσμος του τρούλου του καθεδρικού ναού της Πάρμας, που θεωρείται και ο πρόδρομος του ιταλικού μπαρόκ.  

Ο Ιταλός ζωγράφος Antonio Allegri «Correggio», (1489-1534)

Η ζωή και το έργο του

Ο Antonio Allegri, που είναι γνωστός ως «Correggio», γεννήθηκε στην Πόλη του Correggio στην επαρχία Reggio Emilia στο Pellegrino Allegri και Bernardina Piazzoli degli Ormani στα τέλη του 15ου αιώνα. Το ακριβές έτος, σύμφωνα με τους ιστορικούς και κριτικούς τέχνης, είναι κατά πάσα πιθανότητα το 1489. Αυτή η θεμελιώδης αβεβαιότητα υπογραμμίζει το γεγονός, ότι ο Correggio είναι ο λιγότερο τεκμηριωμένος από όλους τους μεγάλους καλλιτέχνες της εποχής του. Επιπλέον, πολλοί θρύλοι σχετικά με τη ζωή του αφθονούσαν στο πέρασμα των αιώνων. 


Ο Giorgio Vasari, πρώτος βιογράφος του ζωγράφου, είναι μια σημαντική πηγή σε σχέση με το θάνατο του καλλιτέχνη, ο οποίος υποτίθεται ότι συνέβη μετά από μια κουραστική διαδρομή με τα πόδια από την Πάρμα, καθώς μετέφερε στους ώμους του ένα μεγάλο σάκο με κέρματα μικρής αξίας, συνολικού ύψους 60 scudi. Αν και αυτή η ιστορία δεν μπορεί να επικυρωθεί από τα γεγονότα και τις πηγές, χρησιμεύει ωστόσο, για να απεικονίσει τις αβεβαιότητες και τις δυσκολίες που ενυπάρχουν στην προσπάθεια να οικοδομήσουμε μια πλήρη και ακριβή εικόνα της ζωής του καλλιτέχνη.

Noli me Tangere
Υπάρχουν επίσης πολύ λίγες πληροφορίες σχετικά με την καλλιτεχνική εκπαίδευση του Allegri. Φαίνεται ότι ήταν μαθητής πολλών τοπικών ζωγράφων: ο θείος του Lorenzo, ο ξάδελφός του Quirino Allegri και ο Correggese καλλιτέχνης Antonio Bartolotti. Το 1512 είχε μια συνεργασία με τον Francesco Mantegna, γιο του διάσημου Ανδρέα, που δημιουργούσε στη Μάντοβα μέχρι το 1506 και του οποίου τα έργα ήταν μια σημαντική πηγή έμπνευσης για Allegri. Στην πραγματικότητα, ο Κορέτζιο αφομοίωσε πολλά χαρακτηριστικά της ζωγραφικής του Andrea Mantegna, όπως μπορεί να δει κανείς σε πολλά από τα νεανικά έργα του. Πήρε επίσης στοιχεία από τον Raphael και συνέβαλε στη διάδοση ενός πιο μαλακού ύφους του εν λόγω καλλιτέχνη, στο οποίο είχε προσθέσει τη χρήση του sfumato από τον Λεονάρντο σε εικόνες με σκόπιμη ασάφεια και σκιαγραφημένες περιοχές. Το ανοιχτό πνεύμα του τον οδήγησε να αφεθεί στις επιρροές των Βενετών και των καλλιτεχνών της Φεράρας Cima da Conegliano, Costa και Dossi, αλλά και βόρειων καλλιτεχνών όπως οι Durer και Altdorfer.

Η σημασία του Correggio

Deposition from the Cross
Εμπνευσμένος από την κουλτούρα του 15ου αιώνα και τους μεγάλους δασκάλους του - όπως τους Leonardo, Raphael, Μιχαήλ Άγγελο και Mantenga – ο Antonio Allegri, γνωστός ως Correggio μετά την γενέτειρά του, άρχισε να συλλαμβάνει τη ζωγραφική με έναν νέο τρόπο και να αναπτύσσει τη δική του πρωτότυπη καλλιτεχνική προσέγγιση, η οποία τελικά τον τοποθέτησε ανάμεσα στους Δασκάλους του 16ου αιώνα. Μέσα από την εκφραστική ευαισθησία των στοιχείων του και την άφθονη χρήση της προοπτικής, το τόσο ιερό και βέβηλο έργο του Allegri, έγινε ο πιο σύγχρονος και τολμηρός προάγγελος της Αναγέννησης ιδανικά στο Padana Plain. Στην πραγματικότητα, αντιπαρέθεσε το ρευστό, φωτεινό και έντονα συναισθηματικό ύφος του με το εκρηκτικό βενετσιάνικο χρώμα και την Ρωμαϊκό Μανιερισμό. Στην προσπάθειά του να επιτύχει τη μέγιστη έκφραση της ελαφρότητας και της χάριτος, ο Κορέτζιο έγινε επίσης ένας πρόδρομος της ψευδαισθησιακής ζωγραφικής. Εισήγαγε το φως και το χρώμα σαν αντίβαρα στην φόρμα, αναπτύσσοντας νέα εφέ της φωτοσκίασης και δημιούργησε την ψευδαίσθηση της πλαστικότητας μέσω καινοτόμων βραχύνσεων και τολμηρής επικάλυψης. Με τη χρήση του φωτός και της διαγώνιας σύνθεσης, απέκτησε μεγάλο χωρικό βάθος στους πίνακές του, το οποίο έγινε ένα αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό του ύφους του. Τα μεγαλοπρεπή Αλτάρια του, του 1520, ήταν θεαματικά εμπνευσμένα με πολυσύνθετες χειρονομίες, με χαμογελαστές εκφράσεις, με ενδιαφέροντες χαρακτήρες και με πειστικά χρώματα.

Τα δύο μεγαλύτερα νεανικά έργα του, που του ανέθεσαν το 1514, είναι η "Γέννηση" στην Brera και η "Μαντόνα του Αγίου Φραγκίσκου», που ήταν κάποτε κρεμασμένα στην εκκλησία με το ίδιο όνομα του Correggio και είναι τώρα στη Δρέσδη. Επιπλέον, οι ακαδημαϊκοί συμφωνούν ότι ο Allegri πήγε στη Ρώμη γύρω στο 1510, γεγονός που θα του έδωσε την ευκαιρία για μια άμεση επάφή με τα κλασικά μοντέλα και με το έκτακτο στυλ του Ραφαήλ και του νεαρού Michelangelo.

Adoration of the Magi 1514
Μέχρι το 1520, ο Κορέτζιο ζωγράφισε μικρά έργα κυρίως για ιδιωτική λατρεία, με εξαιρέσεις την "Madonna of Albinea" altarpiece, που έχει πλέον χαθεί, και το "Ανάπαυση στην φυγή στην Αίγυπτο με τον Άγιο Φραγκίσκο», που ολοκλήρωσαν την πρώτη περίοδο της καριέρας του. Και εκείνη την εποχή ο Allegri ζούσε ακόμα στην γενέτειρά του, η οποία ήταν πλούσια με την πολιτιστική ζωή αυτής της περιόδου και όπου η Αυλή της Veronica Gambara - φίλης των ποιητών Aretino, Ariosto, Dolce και Μπέμπο και μια θαυμάσια ποιήτρια η λιδια - παρείχε στο μικρό κράτος ένα υψηλό επίπεδο κύρους, που έφτασε πολύ πέρα ​​από τα σύνορά της.


Ecce Homo, 1525 - 30o

Η δεύτερη περίοδος της καριέρας του Correggio ξεκίνησε το 1520 με την εκτέλεση ενός ιδιαίτερα εξελιγμένου αλλά αινιγματικού έργου με ένα εκλεπτυσμένο και ελιτίστικο φόντο με τίτλο «Πορτρέτο μιας Ευγενούς» (η οποία μπορεί να είναι είτε Veronica Gambara ή Ginevra Rangone), το οποίο υπέγραψε με την λατινική εκδοχή του ονόματός του: Anton (ius) Laet (μας). Κατά το ίδιο έτος, δημιούργησε ένα από τα πιο μαγευτικά και πολύπλοκα έργα του. Ο Allegri είχε κληθεί στην Πάρμα από την  Giovanna Πιατσέντσα, ηγουμένη του Βενεδικτίνικου μοναστηριού του Αγίου Παύλου, για να διακοσμήσει την οροφή ένός μικρού δωματίου, το οποίο είναι σήμερα γνωστό ως το "Camera di San Paolo".

Η κλασική επιρροή στην τοιχογραφία του καλλιτέχνη, που μπορεί να εξηγηθεί μόνο από την επίδραση που είχε δεχθεί, από τότε που ήταν στη Ρώμη, είναι προφανής εδώ, όπως είναι και το εκλεπτυσμένο πολιτιστικό περιβάλλον από το οποίο είχε προέλθει η ίδια η επιρροή. Παρά τις πολλές ερμηνείες του, το πραγματικό νόημα της τοιχογραφίας παραμένει κρυφό και άλυτο μέχρι σήμερα. Είναι ένα από τα πιο συναρπαστικά εικονογραφικά μυστήρια των αρχών της δεκαετίας του 1500.

Το Μαρτύριο των τεσσάρων Αγίων

Ο Allegri παντρεύτηκε την Giovanna Μερλίνι και είχε τέσσερα παιδιά μαζί της (Pomponio, Francesca Letizia, Κατερίνα Lucrezia και η Άννα Geria) μεταξύ 1521 και 1527. Μετακόμισε στην Πάρμα το 1524, όπου και ζωράφισε την πρώτη μεγάλη, γεμάτη προκλήσεις, δημόσια παραγγελία του, που ήταν ο τοιχογραφικός διάκοσμος της εκκλησίας του Αγίου Ιωάννη του Ευαγγελιστή, η οποίος βασίστηκε σε μια πολύ καινοτόμο προοπτική. Το έργο αυτό έφερε μεγάλη φήμη στον Correggio, ο οποίος από τότε και μετά, έλαβε πολλές άλλες σημαντικές παραγγελίες, όπως: «Γέννηση» (πιο γνωστό ως «Holy Night» το 1522),  «Μαντόνα του Αγίου Sebastian» (περ. 1524), " Madonna del Latte "(c. 1524); «Θρήνος πάνω από τον Νεκρό Χριστό» και «μαρτύριο των Τεσσάρων Αγίων» για το παρεκκλήσι Bono στην εκκλησία του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στην Πάρμα (τόσο στο 1524-1525)?, «Λόγος στον Κήπο» (1524-1525)?, «Ecce Homo» (1526-1527)?, «Μαντόνα του Αγίου Jerome» (γνωστό ως" The Day "1526-1528)?, «Madonna της Bowl» (1528-1530)? και «Μαντόνα του Αγίου Γεωργίου», ζωγραφισμένο το 1530 και ήταν το τελευταίο altarpiece του.

Η Ανάληψη της Παρθένου-
λεπτομέρεια από τον διάκοσμο στον καθεδρικό της Πάρμας

Από το 1522-1530, ο Allegri εκτέλεσε το πιο μνημειώδες και επαναστατικό του έργο, τον τοιχογραφικό διάκοσμο του τρούλου του καθεδρικού ναού της Πάρμας, που θεωρείται το αριστούργημά του και ο πρόδρομος του ιταλικού μπαρόκ. Με το έργο αυτό, ο Κορέτζιο κατέστη ένας αναγνωρισμένος και με κύρος ζωγράφος της εποχής του και είχε τη μεγάλη εκτίμηση της Αυλής της Padana Plain. 

Η Αφροδίτη και ο Έρως με Σατύρου 1528

Δεν αποτελεί καμία έκπληξη το να βρει κάποιος το «Αφροδίτη με τον Ερμή και Έρως» και το «Αφροδίτη και ο Έρως με Σάτυρο» (και οι δύο 1527 - 1528) για πρώτη φορά στην συλλογή του Gonzaga, που αργότερα αγοράστηκε από τον Κάρολο I της Αγγλίας το 1628. Επιπλέον, η Isabella d'Este, Mαρκησία της Μάντοβα, του ανέθεσε να της ζωγραφίσει δύο έργα, για να ολοκληρώσει τη διακόσμηση του πιο προσωπικού δωματίου της, στο Mantuan Παλάτι των Δόγηδων. 


Αλληγορία της αρετής, c.1529-30

Περίπου στα 1531, ζωγράφισε την «Αλληγορία της Vice» και «Αλληγορία της Αρετής» γι 'αυτήν, τα οποία αποτέλεσαν ένα από τα υψηλότερα σημεία της καριέρας του και προανήγγειλαν τα τέσσερα αριστουργήματα που θα την καθόριζαν. Τη δεκαετία του 1530, ο Δούκας Federico II Gonzaga του ανέθεσε μια σειρά τεσσάρων καμβάδων με τίτλο το «έρωτες του Δία», η οποία περιελάμβανε την «Δανάη», «Λήδα και ο Κύκνος», «Ο βιασμός του Γανυμήδη» και «Δίας και Ιώ».
 
Λήδα με τον Κύκνο 1531
Δίας και Ηώ,1531-1532 Correggi

Αφού επέστρεψε στη γενέτειρά του, ο Allegri πέθανε ξαφνικά στις 5 του Μαρτίου 1534. Την επόμενη μέρα, θάφτηκε στην εκκλησία του Αγίου Φραγκίσκου στο Correggio, στην οποία τα πρώτα αριστουργήματα του κρέμονταν ακόμα.

 
Nativity (Holy Night) is a painting finished around 1529-1530

ΠΗΓΗ: http://peritexnisologos.blogspot.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

αβαγνον