Παρασκευή 15 Αυγούστου 2014

ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΣΤΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΚΑΝΟΥ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΣΤΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΚΑΝΟΥ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

Η Κοίμηση της Θεοτόκου είναι μια Θεομητορική εορτή των Χριστιανικών Εκκλησιών, η οποία εορτάζεται στις 15 Αυγούστου. Στην Ελλάδαγιορτάζεται με ιδιαίτερη λαμπρότητα σε πολλά μέρη της χώρας, ονομάζεται δε και «Πάσχα του καλοκαιριού». Είναι μια από τις επίσημες αργίες στην Ελλάδα.
Κατά την παράδοση, όταν η Παναγία πληροφορήθηκε άνωθεν τον επικείμενο θάνατό της, προσευχήθηκε στο όρος των Ελαιών, ετοιμάστηκε και ανέφερε το γεγονός στους Αποστόλους. Επειδή κατά την ημέρα της κοίμησης δεν ήταν όλοι οι Απόστολοι στα Ιεροσόλυμα, μια νεφέλη τους άρπαξε και τους έφερε κοντά της. Την τοποθέτησαν στο μνήμα της Γεσθημανής. Μετά από τρεις μέρες ο τάφος ήταν άδειος. Η Παναγία ανελήφθη στους ουρανούς
Παλαιότερα, την οργάνωση των πανηγυριών αναλάμβαναν οι κοινότητες, οι επαγγελματικές συντεχνίες, καθώς και οι γεωργικοί και κτηνοτροφικοί σύλλογοι. Σήμερα, τη διοργάνωσή τους αναλαμβάνουν στις περισσότερες περιπτώσεις πολιτιστικοί σύλλογοι που προσπαθούν να αναβιώσουν και να διατηρήσουν τα ιδιαίτερα έθιμα κάθε τόπου. Έντονα θρησκευτικός ο χαρακτήρας των πανηγυριών σε παλαιότερες εποχές, σήμερα έχει περισσότερο ψυχαγωγικό χαρακτήρα, η συμμετοχή όμως παραμένει η ίδια, ίσως και μεγαλύτερη.




Η παράδοση τοποθετεί την ανιδρυσή του το 725 Μ.Χ. επι βασιλείας του Λέοντος Γ του Ισαύρου του Εικονομάχου.Μερικοί καλόγεροι ασκητές εικονολάτρες υπέστησαν άγριο διωγμό από τον αυτοκράτορα κατέφυγαν στην ΙΘΩΜΗ κι έκτισαν το μοναστήρι πάνω στα θεμέλια του αρχαίου ιερού του ΙΘΩΜΑΤΑ ΔΙΟΣ ΣΩΤΗΡΟΣ κατά τη γνωστή συνήθεια των φανατικών χριστιανών, που έκτιζαν χριστιανικές εκκλησίες πάνω στα ερείπια αρχαίων ναών για να τονίσουν ,έτσι, το θρίαμβο της νέας θρησκείας του Χριστού κατά της ¨ειδωλολατρίας¨.
:



Λόγο κλιματολογικών συνθηκών ιδιαίτερα ενδιαφέροντα στοιχεία μας προσφέρει η ιστορία των μοναστηριών της Πελοποννήσου .Πολλά από αυτά αλλάζουν θέση με τον ένα ή τον άλλο τρόπο το 17ο αιώνα. Οι μοναχοί εγκαταλείπουν τις παλιές και άβολες εγκαταστάσεις τους και μεταφέρονται στις νέες χτισμένες σε τοποθεσίες περισσότερο προστατευόμενες. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του μοναστηριού του Βουλκάνου Αρχικά είχε κτιστεί στην κορυφή του Βουλκάνου σε υψόμετρο 800 μέτρα. Στον κώδικα του μοναστηριού ο τόπος του μοναστηριού αγοράστηκε από τους πατέρες το 1625 με το ποσό των 10.500 γροσίων από τον πατέρα του Μεμέταγα της Ανδρούσας.
Μην υποφέροντες οι πατέρες εις το καθολικόν ήγόρασαν τοποθεσίαν υποκάτωθεν του Αγίου Βασιλείου κατά ανατολάς εις την μάνα του Νερού οπυ ήτον επίπεδος τόπος, τον οποίον τόπον τον ήγόρασαν από τον μπαμπά του μερ εφέντη μεμέταγα από ανδρούσαν δια γρόσια δέκα χιλιάδες πεντακόσια και μας παρεχώρησαν τα ορια με τον κατι εφέντη της ανδρούσας με τους ραγιάδες του από χωρίον λέζι τα οποία όρια από τον ασπρόβραχον και εις την βρισούλα αποκάτω της αγίας κυριακής από την περα βρισούλα και κατεβαίνει εις το ρεμα δυτικάεις του γέρου νοιτσου τα χωράφια εις το ατάραχο εις την στράτα επηγαίνει εις της τούλλεςτο ατάραχον και κατεβένει εως εις τον ποταμόν οπου λέγεται μαυροζούμενας ποτάμι ολον το όριον κατά ανατολής εως της μονής και κατά βέριον της μονής και χωρίζει το σύνορον από το παρακλάδι και ανεβένει εως την μεγάλη σπυλιά και εις το πέρα τζουρούμπι εως το βουνό του Βουρκάνου.


Αμέσως με την έκρηξη της επανάστασης του ΄21 το μοναστήρι του Βουλκάνου ζει έντονα τον παλμό του αγώνα, και προσφέρει τις υπηρεσίες προκειμένου να γίνει πραγματικότητα το όραμα της εθνικής παλιγγενεσίας. Σε ξεχωριστό φάκελο του αρχείου των αγωνιστών, καταγράφονται με κάθε λεπτομέρεια όλα τα χρηματικά ποσά καθώς και οι διάφορες άλλες πολύτιμες υπηρεσίες που προσέφερε το μοναστήρι για την διατροφή και ενίσχυση των επαναστατικών στρατευμάτων που περνούσαν απ΄ εκεί. Το 1822 οι μοναχοί έδωσαν στην ερανική επιτροπή αγώνα την οποία αποτελούσαν ο Γ. Δαρειώτης και ο μοναχός άνθιμος Βουλκανιώτης σκεύη αξίας 3.600 γροσίων. Το 1823 εδόθηκαν στον έπαρχον Μεσσήνης Πάγκαλο διάφορα είδη αξίας 2.250 γροσίων. Στις 26 Μαΐου του ίδιου έτους η Μονή του Βουλκάνου εχορήγησε στην Πελοποννησιακή Γερουσία χρεωστική ομολογία 8.000 γροσίων για την κάλυψη αναγκών του πολέμου η οποία όμως ποτέ δεν εξοφλήθηκε.Πέρα από την υλική συνδρομή, το μοναστήρι του Βουλκάνου εβοήθησε και ενεργά τον απελευθερωτικό αγώνα. Βουλκανιώτης ιερομόναχος Ιωσήφ πολέμησε γενναία με το καριοφίλι του τους Τούρκους παίρνοντας μέρος σε πολλές μάχες. Επέζησε του αγώνα και μετά την απελευθέρωση ξαναγύρισε στο μοναστήρι όπου πέθανε το 1861 σε ηλικία 90 χρονών. Επίσης ο Αγάπιος Σπηλιωτόπουλος ο οποίος διετέλεσε και διάκος του Παλαιού Πατρών Γερμανού, πήρε ενεργό μέρος στον αγώνα και πρόσφερε πολύτιμες υπηρεσίες στην υπόθεση της Λευτεριάς.

Σε φανερώνω προς γνώσιν σου ότι ο Βασιλεύς την 25 αναχωρήσας από Καλάμας διανυκτεύρευσε εις Τζαφερεμίνην, καθ΄ οδόν του έδωκαν αναφοράς συσσωματομένοι πολλοί, φωνάζοντες να κάμη έλεος και να δώση ακρόασιν εις τα κατά των αρχών παράπονά των, εβγήκαν και άλλοι εναντίοι εις εν μέρος δώσαντες αναφοράς υπέρ των Αρχών και εκφράζοντες ότι αυτά όλα είναι κινήματα του Δαρειώτου και Παπατσώνη οδηγημένων από τους Δελιγιαννέους. Ο Βασιλεύς με αποστροφήν είπεν έφιππος ιστάμενος, έχετε αποδείξεις και περιστατικά και μη δυνηθέντες να είπωσι τι εσιώπησαν κατακρυφθέντες.


*Σημείωση. Από το βιβλίο του βιολόγου καθηγητή Γιάννη Δ. Λύρα με τίτλο: «Πρόταση για ένα corpus των βυζαντινών μνημείων του δήμου Ιθώμης Μεσσηνίας»













ΠΑΡΕΑ ΒΑΛΥΡΑΙΩΝ ΣΤΟ ΒΟΥΛΚΑΝΟ

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΝΕΟΣ

ΓΚΡΑΒΟΥΡΕΣ ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΕΣ ΤΩΝ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΩΝ ΤΟΥ ΒΟΥΛΚΑΝΟΥ ,ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΕΙΜΝΗΣΤΟ Γ. ΤΣΟΝΑΚΙΔΑ





ΑΓΩΓΙ ΣΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ

Η ΠΑΡΕΑ ΤΟΥ ΜΙΜΗ ΜΠΟΥΖΑΛΑ

ΟΙ ΜΠΟΜΠΙΡΕΣ ΣΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ



ΒΑΛΥΡΑΙΟΙ ΣΡΤΟ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΜΟΝΑΣΤΗΡΟ

ΙΩΝΑΣ ΚΕΦΑΛΑΣ ΑΠΟ ΛΑΜΠΑΙΝΑ

ΤΟ ΚΑΛΝΤΕΡΗΜΙ ΠΟΥ ΣΩΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟ ΤΣΙΜΕΝΤΟ

ΚΑΛΟΓΕΡΟΙ ΤΟΥ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΟΥ



ΓΚΡΑΒΟΥΡΕΣ ΕΓΧΡΩΜΕΣ ΤΩΝ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΩΝ ΒΟΥΛΚΑΝΟΥ, ΤΟΥ ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΥ Γ.ΤΣΟΝΑΚΙΔΗ



ΠΑΡΕΑ ΒΑΛΥΡΑΙΩΝ ΣΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ

Η ΔΙΑΝΟΙΞΗ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΑΘΟΛΙΚΟ ,ΑΠΟ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΑΙΟΥΣ



ΒΑΛΥΡΑΙΟΙ ΣΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΟ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟ





ΒΑΛΥΡΑΙΟΙ ΣΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΟ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟ ΣΤΟ ΠΑΝΩ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ



ΒΑΛΥΡΑΙΟΙ ΣΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΟ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟ ΣΤΟ ΠΑΝΩ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ

ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΕΣ ΒΑΛΥΡΑΙΟΙ ΜΕ ΤΟ ΑΤΙ ΤΟΥΣ
ΒΑΛΥΡΑΙΟΙ ΣΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΟ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟ ΣΤΟ ΠΑΝΩ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ




Ο ΝΕΟΦΥΤΟΣ ΝΕΟΣ

ΤΟ ΒΑΨΙΜΟ ΤΟΥ ΚΑΤΩ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΟΥ. ΣΤΟ ΚΑΡΟΤΣΑΚΙ Ο ΦΩΝΤΑΣ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΣ



ΣΤΟΥ ΤΖΟΥΜΗ ΤΗ ΒΡΥΣΗ ΔΡΟΣΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΝΕΑΝΙΕΣ ΒΑΛΥΡΑΙΟΙ ΜΕ ΤΟ ΑΛΟΓΟ


ΤΟΙΧΟΧΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΚΑΘΟΛΙΚΟΥ ΤΟΥ ΒΟΥΛΚΑΝΟΥ



ΤΟΥ ΤΖΟΥΜΗ Η ΒΡΥΣΗ ΟΠΩΣ ΗΤΑΝ ΠΑΛΙΑ ΜΕ ΕΙΚΟΝΙΖΟΜΕΝΟ ΤΟ ΓΙΑΝΝΗ ΛΥΡΑ

ΤΟ ΚΑΤΩ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΑΠΟ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗ

ΠΗΓΗ: http://lyrasi.blogspot.gr/2012/08/blog-post_13.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

αβαγνον