Παρασκευή 2 Μαΐου 2014

ΟΙ ΕΡΩΤΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑ

Οι έρωτες και τα παιδιά του Δία

Ο Δίας ενώθηκε με τη Μήτι και 
γέννησε την Αθηνά. Στη
 φωτογραφία η Αθηνά που
 κρατάει την κουκουβάγια, γνωστή 
ως «Αθηνά Elgin». 450 π.Χ. περίπου. 
Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο 
Τέχνης, κληροδότημα Harris Brisbane 
Dick, 1950. Χαλκός. Ύψος: 0,15 μ.

 
Μόνη νόμιμη σύζυγος του Δία -κατά την ομηρική παράδοση, που ήταν αποδεκτή και σε όλη την Ελλάδα- ήταν η αδελφή του Ήρα, με την οποία απέκτησε τον Ήφαιστο. Άλλοι μύθοι, όμως, αποδίδουν στο Δία την πατρότητα και των άλλων παιδιών της Ήρας: του Άρη, της Ειλείθυιας και της Ήβης. Οι ερωτικές περιπέτειες του Δία με θεές και θνητές είναι αμέτρητες, καθώς πέρα απο την αλληγορική ερμηνεία των φυσικών φαινομένων, οι μύθοι εκφράζανε και την επιθυμία των Ελλήνων, που κατοικούσαν σε διάφορες περιοχές της χώρας να συνδέσουνε τη γενεαλογία τους με το βασιλιά των αθανάτων. Έτσι, μερικοί συγγραφείς ισχυρίζονται οτι ο Δίας παντρεύτηκε πρώτα την κόρη του Ωκεανού και της Τηθύος, Μήτι (προσωποποίηση της σοφίας και της επιστήμης), την οποία αφομοίωσε, καταπίνοντάς την έγκυο -γιατί ο Ουρανός του είχε προφητέψει οτι θα γεννήσει παιδί ισχυρότερό του- και απο το κεφάλι του γεννήθηκε η Αθηνά. Στη συνέχεια, παντρεύτηκε την Τιτανίδα Θέμι (προσωποποίηση της φυσικής και ηθικής τάξης του νόμου), απο την οποία γεννήθηκαν οι Ώρες, η Ευνομία, η Δίκη και οι Μοίρες που επιφορτίστηκαν να διανέμουν στους ανθρώπους την ευτυχία και τη δυστυχία στη ζωή. Τρίτη γυναίκα του Δία ήταν η αδελφή της Θέμιδος, η Μνημοσύνη (πηγή της μνήμης), με την οποία πλάγιαζε για εννέα νύχτες κι έτσι γεννήθηκαν οι εννέα Μούσες (πηγή της έμπνευσης). Με τη Δήμητρα ο Δίας απέκτησε την Περσεφόνη (τη βλάστηση που γεννιέται την άνοιξη και πεθαίνει το φθινόπωρο) και με την κόρη του Τιτάνα Κοίου και της Φοίβης έγινε ο πατέρας της Λητώς(νύχτας). Επίσης, ο Δίας έγινε ο πατέρας του Απόλλωνα (ηλιακού φωτός) και της Άρτεμης (σελήνης), ενώ απο την ένωσή του με την κόρη του Ωκεανού Ευρυνόμη (αυγή) γεννήθηκαν οι τρείς Χάριτες.
Άπιστος κατα συρροή, ο Δίας δεν μπορούσε να αντισταθεί στη γοητεία των ωραίων Νυμφών και των όμορφων θνητών γυναικών. Έτσι, απο τις ερωτικές συνευρέσεις του γεννήθηκαν πολλοί μεγάλοι μυθικοί ήρωες, γενάρχες και βασιλείς των Ελλήνων. Στη Λακωνία, παίρνοντας τη μορφή κύκνου, ο Δίας ενώθηκε με τη Λήδα, που γέννησε τους δίδυμους Κάστορα και Πολυδεύκη και την ωραία Ελένη. Απο την ένωσή του με τη Νύμφη Ταϋγέτη γεννήθηκε ο Λακεδαίμων, ο επώνυμος ήρωας της χώρας. Στη Βοιωτία ο Δίας με τη μορφή Σατύρου, απέκτησε απο την κόρη του Ασωπού ποταμού, Αντιόπη, τους Θηβαίους Διόσκουρους: Αμφίονα και Ζήθο. Απο την Αλκμήνη -στην οποία παρουσιάστηκε με τη μορφή του συζύγου της Αλεκτρύονα- τον Ηρακλή. Μεταμορφωμένος σε αϊτό, έφερε στην Αίγινα την ομώνυμη Νύμφη, κόρη του Ασωπού ποταμού, απο την οποία απέκτησε τον Αιακό, γενάρχη των Αιακιδών. Στην Αρκαδία απο την ένωση του Δία μα τη Νύμφη Καλλιστώ γεννήθηκε ο Αρκάς, γεννάρχης των Αρκάδων. Απο την Πλειάδα Μαία (κόρη του Άτλαντα και της Πληιόνης) απέκτησε στην Κυλλήνη το θεό Ερμή. Απο την κόρη του βασιλιά της Πελοποννήσου Φορωνέα, τη Νιόφη, έγινε πατέρας του Άργου, του ήρωα της ομώνυμης πόλης. Στην Κρήτη ο Δίας έφερε την Ευρώπη, που είχε απαγάγει μεταμορφωμένος σε ταύρο, κι απέκτησε μαζί της το Μίνωα και τους αδελφούς του. Απο τον έρωτά του με την κόρη του Ίναχου, την Ιώ, γεννήθηκε στην Αίγυπτο ο ΄Επαφος. Με τη Διώνη, κόρη του Αιθέρα και της Γαίας, ο Δίας έγινε -κατα μία εκδοχή- πατέρας της Αφροδίτης. Με τη Δανάη ενώθηκε ως χρυσή βροχή και απο αυτήν απέκτησε τον Περσέα, με την Ηλέκτρα τον Δάρδανο, με τη Σεμέλη το μέγα Διόνυσο, με την Ελάρη τον Τιτυό, και πλήθος άλλα παιδιά με αμέτρητες γυναίκες, ενώ ξετρελάθηκε και απο τα κάλλη του ωραίου Γανυμήδη, που τον απήγαγε και τον έφερε στον Όλυμπο ως οινοχόο των θεών. Φυσικά σε όλες τις απιστίες η νόμιμη σύζυγος δεν έμενε παθητική και ο Δίας γινόταν τακτικότατα αποδέκτης της οργής και της ζήλιας της. Όμως παρά τους φοβερούς καυγάδες τους, ο Δίας ήταν για τους αρχαίους και προστάτης του γάμου ως Ζύγιος και Γαμήλιος Ζεύς!

Πηγή κειμένου: Σοφία Ν. Σφυρόερα - η Μυθολογία των Ελλήνων σελ.31-32

ΠΗΓΗ: http://stigmesstinistoria.blogspot.gr/2014/05/blog-post.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

αβαγνον